Informator broj 20/2021 od 24.09.2021.

Izdvajamo iz ovog broja:
  • Prekovremeni i smenski rad ili preraspodela radnog vremena
  • Mogućnost samoinicijativnog prijavljivanja poreskog prekršaja pravnih lica i preduzetnika (shodno Zakonu o poreskom postupku i poreskoj administraciji)
  • Planiranje mogućeg broja lica za novo zapošljavanje i dodatno radno angažovanje u javnom sektoru za 2022. godinu
  • Minimalna cena rada po radnom času za isplate u periodu januar-decembar 2022. godine utvrđena je u iznosu od 201,22 dinara neto

SADRŽAJ:

I. AKTUELNI STATISTIČKI I DRUGI PODACI I INFORMACIJE

II. PORESKI TRETMAN PRIMANJA KOJA IMAJU KARAKTER ZARADE, NAKNADE TROŠKOVA I DRUGIH PRIMANJA ZAPOSLENIH

III. PROPISI KOJE JE NARODNA SKUPŠTINA RS USVOJILA NA XI, XII i XIII VANREDNOM ZASEDANJU U 2021. GODINI, MEMORANDUM KOJI JE USVOJILO NADLEŽNO MINISTARSTVO I OBAVEŠTENJA O STUPANJU NA SNAGU MEĐUNARODNIH PROPISA

IV. MINIMALNA CENA RADA PO RADNOM ČASU ZA ISPLATE U PERIODU JANUAR-DECEMBAR 2022. GODINE UTVRĐENA JE U IZNOSU OD 201,22 DINARA NETO

  • Kretanje kupovine moći stanovništva prikazano kroz međusobni odnos potrošačke korpe (prosečne i minimalne), minimalne neto zarade i prosečne mesečne neto zarade po zaposlenom – u periodu 2012-2021. godina i iznosi minimalne neto zarade u EUR
  •  Minimalna cena rada, bez poreza i doprinosa za obavezno socijalno osiguranje, u dinarima po radnom času – u periodu 2012-2022. godina

V. PLANIRANJE MOGUĆEG BROJA LICA ZA NOVO ZAPOŠLJAVANJE I DODATNO RADNO ANGAŽOVANJE U JAVNOM SEKTORU ZA 2022. GODINU

  • tvrđivanje broja izvršilaca koji se bez saglasnosti mogu zaposliti kod korisnika javnih sredstava u 2022. godini
    • Zaokruživanje decimalnog broja
  • Izuzeci od ograničenja
  • Dodatno radno angažovanje
    • Izuzeci od ograničenja kod dodatnog radnog angažovanja
    • Mogućnost zapošljavanja u 2022. godini kod korisnika javnih sredstava koji su novoosnovani u 2021. godini
  • Pretpostavke za novo zapošljavanje
  • Postupak za pribavljanje saglasnosti za novo zapošljavanje i dodatno radno angažovanje
    • Ovlašćenje za odlučivanje
    • Način podnošenja molbe
    • Maksimalno moguće povećanje broja zaposlenih u javnom sektoru u srednjoročnom fiskalnom periodu od 2021-2023. godine
    • Nerealizovane saglasnosti iz prethodne kalendarske godine
    • Obaveza objavljivanja kadrovskih podataka
    • Prekršaji

VI. MOGUĆNOST SAMOINICIJATIVNOG PRIJAVLJIVANJA PORESKOG PREKRŠAJA PRAVNIH LICA I PREDUZETNIKA (shodno Zakonu o poreskom postupku i poreskoj administraciji)

  • Pravni osnov kojim je omogućeno samoinicijativno prijavljivanje poreskog prekršaja
  • Pravni osnov koji onemogućuje samoinicijativno prijavljivanje poreskog prekršaja
  • Opšti poreski prekršaji pravnih lica i preduzetnika koje poreski obveznik može samoinicijativno da prijavi (za koje je propisano da se podnosi zahtev za pokretanje prekršajnog postupka)
  • Opšti poreski prekršaji pravnih lica i preduzetnika koje poreski obveznik ne može samoinicijativno da prijavi (za koje je propisano da se izdaje prekršajni nalog)
  • Posebni poreski prekršaji pravnih lica i preduzetnika koje poreski obveznik može samoinicijativno da prijavi (za koje je propisano da se podnosi zahtev za pokretanje prekršajnog postupka)
  • Postupak samoinicijativnog prijavljivanja poreskog prekršaja
  • Zaključak

VII. PREKOVREMENI RAD SHODNO ZAKONU O RADU I POSEBNIM ZAKONIMA (DEŽURSTVO, PRIPRAVNOST, RAD PO POZIVU)

  • Prekovremeni rad shodno Zakonu o radu
    • Slučajevi u kojima je zaposleni dužan da radi duže od punog radnog vremena
      • Ograničenje dužine trajanja prekovremenog rada
      • Preraspodela radnog vremena umesto prekovremenog rada
      • Prekovremeni rad može da se obavi pre početka ili po završetku redovnog radnog vremena zaposlenog
    • Zabrana prekovremenog rada
    • Prekovremeni rad na službenom putu
      • Službeni put u radne dane
      • Službeni put u dane nedeljnog odmora i praznika
      • Službeni put vozača i prekovremeni rad
    • Odlučivanje o prekovremenom radu
    • Uvećanje zarade za prekovremeni rad
    • Obaveza poslodavca da vodi evidenciju o prekovremenom radu
    • Kaznene odredbe
  • Prekovremeni rad, shodno posebnim zakonima i propisima
    • Prekovremeni rad u zdravstvenim ustanovama (dežurstvo, pripravnost i rad po pozivu)
    • Prekovremeni rad u državnim organima i organima jedinica lokalne samouprave
    • Prekovremeni rad i pripravnost poreskih službenika i nameštenika
    • Prekovremeni rad u osnovnom i srednjem obrazovanju i domovima učenika
    • Pripravnost i rad po pozivu kao prekovremeni rad prema Zakonu o socijalnoj zaštiti
    • Prekovremeni rad i pripravnost policijskih službenika
    • Uvećanje plate za prekovremeni rad za zaposlene u javnom sektoru
    • Prekovremeni rad profesionalnih vojnih lica

VIII. PREKOVREMENI I SMENSKI RAD ILI PRERASPODELA RADNOG VREMENA

  • Prekovremeni, smenski rad i preraspodela radnog vremena, shodno Zakonu o radu
    • Smenski rad
      • Uvećanje zarade za smenski rad
    • Preraspodela radnog vremena
      • Način preraspodele radnog vremena
      • Dužina radnog vremena kod preraspodele radnog vremena
      • Preraspodela radnog vremena se ne smatra prekovremenim radom
      • Dnevni i nedeljni odmor u preraspodeli radnog vremena
      • Prava zaposlenog za vreme preraspodele radnog vremena
      • Zabrana preraspodele radnog vremena
    • Primeri (modeli) akata
      • Primer odredbi akta o organizaciji za rad u smenama
      • Primer Odluke o uvođenju radnog vremena kraćeg od punog radnog vremena
      • Primer odredbi akta o organizaciji u vezi sa preraspodelom radnog vremena
      • Primer Odluke o preraspodeli radnog vremena
  • Smenski rad i preraspodela radnog vremena, shodno posebnim zakonima
    • Smenski rad definisan posebnim zakonima
    • Preraspodela radnog vremena definisana posebnim zakonima

IX. NOĆNI RAD

  • Noćni rad, shodno Zakonu o radu
  • Noćni rad, shodno posebnim zakonima i propisima

X. DOPUNSKI RAD /shodno Zakonu o radu i zakonima iz delatnosti zdravstva i obrazovanja/

XI. NOVI ZAKON O ZAŠTITI POTROŠAČA

  • Registar “Ne zovi”
  • Vansudsko rešavanje sporova
  • Turistička putovanja i zaštita potrošača
  • zdvajamo iz novog Zakona

XII. POSTUPAK IZDAVANJA POTVRDE O REZIDENTNOSTI REPUBLIKE SRBIJE ZA POTREBE PRIMENE UGOVORA O IZBEGAVANJU DVOSTRUKOG OPOREZIVANJA /obrasci POR-1/

  • Rezidenti Republike Srbije
  • Postupak izdavanja potvrde o rezidentnosti Republike Srbije
  • Sadržina zahteva za izdavanje potvrde
  • Rok za izdavanje potvrde o rezidentnosti
  • Prilog: Model Zahteva za izdavanje potvrde o rezidentnosti

XIII. PITANJA I ODGOVORI U VEZI SA ZAKONOM O DIGITALNOJ IMOVINI (preuzeto sa sajta Komisije za hartije od vrednosti)

XIV. PITANJA I ODGOVORI

XV. SLUŽBENA MIŠLJENJA MINISTARSTVA ZDRAVLJA

  • Stavovi Komisije za praćenje primene i davanje autentičnih tumačenja PKU za zdravstvene ustanove čiji je osnivač Republika Srbija, autonomna pokrajina i jedinica lokalne samouprave (mišljenja preuzeta sa internet stranice Sindikata zaposlenih u zdravstvu i socijalnoj zaštiti – www.zdravko.org.rs/